
Tussen de middag werd de actiedag nog eens extra onder de aandacht gebracht via een live-interview op de lokale omroep. Kerstvrouw Robin en kerstboom Lisa deden tijdens het radioprogramma ‘Eet u smakelijk’ op RTV Nunspeet een vrolijke laatste oproep om vooral een bezoek te brengen aan de actiedagmiddag. En met succes, zo bleek!
Sportieve start met de obstaclerun
De dag begon sportief. In de ochtend liepen de leerlingen een sponsor obstaclerun, waarbij zij zich lieten sponsoren door familie, vrienden en bekenden. Met rode wangen, kruipsporen en vooral veel lachende gezichten werd de eerste bijdrage aan het goede doel binnengehaald.
Kermis en kraampjes trekken veel publiek
In de middag verplaatste het programma zich naar de gymzaal en de centrale hal, waar de alternatieve kermis en verkoopbeurs plaatsvonden. De jongere leerlingen hielpen enthousiast mee bij de spellen en activiteiten, terwijl de oudste groepen zich stortten op de verkoop.


De keuze was reuze: kraampjes met sieraden en kerstspulletjes, maar ook een overvloed aan lekkernijen zoals appelflappen, wafels, oliebollen, suikerspinnen, poffertjes, Indische bites en hartige snacks. Oud-leerlingen, familieleden en andere belangstellenden wisten de weg naar school goed te vinden. Ook het Rad van Fortuin kon rekenen op veel belangstelling.

Ondernemen in de praktijk
Voor de leerlingen uit klas 3 vormde de verkoopbeurs de afsluiting van een project waarbij zij een eigen bedrijfsplan moesten opstellen. Deze actiedag bood de perfecte gelegenheid om hun plannen daadwerkelijk, zij het gedeeltelijk, uit te voeren.
Robin en Lisa kozen samen met drie klasgenootjes voor de verkoop van oliebollen. “Ach,” vertelt Robin lachend, “De keuze was niet zo moeilijk. Ik heb een weekendbaantje bij Rovers en zij hebben de oliebollen voor vandaag gesponsord.”

Een andere opvallende onderneming was ‘POF & CHOC’, opgezet door Jesse, Levi J, Levi R en Delano. Zij verkochten warme chocolademelk en poffertjes. “We hebben hiervoor gekozen omdat we dit zelf ook erg lekker vinden,” vertellen de jongens enthousiast. “En we vertrouwen erop dat het met de verkoop dus wel goed komt.” Trots lag bij hun kraam het ondernemersplan, waarin zij onder andere de zes P’s: product, presentatie, plaats, personeel, promotie en prijs, hadden toegelicht.
Vier meiden: Lieke, Rosalyn, Lynn en Annsophie, kozen voor een heel andere insteek met Sparks Jewelry, een kraam vol zelfgemaakte sieraden. Welke keuze er ook gemaakt was, overal was het enthousiasme voelbaar.
Opbrengst volgt in januari
De exacte opbrengst van de actiedag wordt in verband met de kerstvakantie pas begin januari bekendgemaakt. Eén ding is nu al zeker: het was een geslaagde dag vol inzet, samenwerking en warmte, helemaal in de geest van Stichting Ambulance Wens, die zelf ook aanwezig waren met een ambulance en bij de entree groots hadden uitgepakt met een informatiestand.

💬 Mail ons!
Heb jij een tip of opmerking? Mail naar de redactie: info@rtvnunspeet.nl of bel: 0341-258133